Hydrolyzovaný kolagen a kolagenové peptidy – jaký je v tom rozdíl?

Kolagen se stal populární složkou, která se nyní běžně vyskytuje ve sportovních doplňcích stravy, kožních přípravcích a anti-age produktech.

Co jsou hydrolyzované kolagenové peptidy?

Často považován za nejrozšířenější druh proteinu, kolagen můžeme nalézt v celém těle – ve svalech, šlachách, kloubech, kůži a zažívacím systému. Nejen, že pomáhá udržet tělo pohromadě, ale také dodává pleti pružnost a pomáhá usnadnit přeměnu mrtvých kožních buněk, aby tak zpomalil známky stárnutí.

Jak stárneme, produkce kolagenu se začíná přirozeně zpomalovat, což zvyšuje určité známky stárnutí, jako je ochabující kůže, bolesti kloubů a vrásek. Několik faktorů životního stylu může také předčasně způsobit snížení hladiny kolagenu – např. kouření, nadměrné sluneční záření a nezdravá strava.

Užívání kolagenu je snadný a účinný způsob, jak zvýšit jeho hladinu v těle a oddálit příznaky. Kromě toho, že jsou určité typy kolagenu odvozeny z různých zdrojů, jsou také odlišně zpracovány, což vedlo ke změnám ve způsobu, jakým je s nimi nakládáno.

Čisté hydrolyzované kolagenové peptidy byly rozděleny na jednotlivé kolagenové peptidy, což usnadňuje tělu absorpci. Tyto doplňky stravy mají řadu různých názvů – hydrolyzovaný kolagen, hydrolyzát kolagenu nebo peptidy kolagenu.

Hydrolyzovaný kolagen vs. kolagenové peptidy?

Ačkoli mnoho doplňků stravy má jiné označení, ve skutečnosti neexistuje žádný skutečný rozdíl mezi látkou hydrolyzovaný kolagen a látkou kolagenové peptidy. Oba typy kolagenu prošly procesem zvaným hydrolýza, který je rozkládá na jednotlivé hydrolyzované kolagenové peptidy, aby se maximalizovala absorpce tělem.

Kromě toho, že jsou biologicky dostupnější, hydrolyzované kolagenové peptidy mají nižší molekulární hmotnost a mohou se rychle rozpustit v téměř jakékoli kapalině, což umožňuje jejich snadnou absorpci a co největší přínos kolagenových peptidů pro vaše tělo.

Výhody

Posiluje svalovou hmotu

Kolagen může pomoci zlepšit tělesnou kompozici a zvýšit čistou svalovou hmotu, zrychlením metabolismu, čímž umožní vašemu tělu spálit více kalorií v klidu. Studie[1] v britském časopise Nutrition British Journal of Nutrition zjistila, že kombinací doplňků stravy s obsahem kolagenových peptidů a tréninku s váhou, se zvýšila čistá svalová hmota, svalová síla a zároveň se snížil podíl tuku ve srovnání s referenční skupinou užívající placebo.

Kolagen také obsahuje aminokyseliny, jako je glycin, která pomáhá zvyšovat svalovou hmotu a chrání tělo před ztrátou svalů. Glutamin, další aminokyselina nalezená v kolagenu, může pomoci zlepšit regeneraci svalů a snížit bolest po cvičení.

Snižuje bolesti kloubů

Bolest kloubů je jedním z charakteristických znaků stárnutí a je často způsobena poklesem hladiny kolagenu, který je zodpovědný za snížení zánětu a snadnější pohyb kloubů a šlach. Jedna z výhod hydrolyzovaného kolagenu je schopnost zmírnit bolesti kloubů a snížit symptomy často spojené s věkem, jako je otoky a ztuhlost kloubů.

Studie[2] v International Journal of Medical Sciences ukázala, že použití kolagenu umožnilo zlepšit několik aspektů fyzických funkcí u lidí s osteoartritidou a zároveň zvýšit celkovou kvalitu života. Podobně, další studie[3] provedená Beth Israel Hospital v Bostonu zjistila, že doplnění kolagenem snížilo otok a citlivost kloubů pro ty s revmatoidní artritidou během pouhých tří měsíců.

Zachovává hustotu kostí

Dalším běžným příznakem stárnutí je úbytek kostní hmoty, který může vést k oslabení kostí a ke zvýšenému riziku osteoporózy. Hydrolyzovaný kolagen může pomoci snížit rozpad kostí, zachovat hustotu kostí a snížil tak riziko zlomenin.

Je zajímavé, že studie zjistila, že užívání 5 gramů kolagenu denně spolu s vápníkem bylo účinnější při snižování hladiny určitých proteinů, které se podílejí na rozpadu kostí, než při užití samotného vápníku. Bylo také prokázáno, že kolagenové peptidy u žen po menopauze zvyšují hustotu minerálů v kostech až o 7%.

Podporuje zdraví střev

Výzkum některých kolagenových peptidů zjistil, že podání kolagenu by mohlo přinést velké výhody, pokud jde o zdraví střev. Zejména může napomáhat při léčbě a prevenci syndromu zvýšené propustnosti střev, což je stav, při kterém je sliznice střeva oslabena. To umožňuje, aby částice procházely z trávicího traktu do krve, což může mít za následek zánět, zhoršenou absorpci živin a sníženou imunitu.

Podle studie z roku 2017[4] ve Food & Function byly kolagenní peptidy účinné při posilování střevní bariéry, která by mohla potenciálně pomoci při léčbě a prevenci syndromu zvýšené propustnosti střev. Další studie z Heraklionu v Řecku uvedla[5], že sérové ​​hladiny kolagenu byly sníženy u lidí s idiopatickým střevním zánětem (IBD – inflammatory bowel desease), což naznačuje, že kolagenní peptidy mohou hrát také roli při zánětu.


[1] Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: a randomised controlled trial

[2] Safety and efficacy of undenatured type II collagen in the treatment of osteoarthritis of the knee: a clinical trial

[3] Effects of oral administration of type II collagen on rheumatoid arthritis

[4] Collagen peptides ameliorate intestinal epithelial barrier dysfunction in immunostimulatory Caco-2 cell monolayers via enhancing tight junctions.

[5] Serum laminin and collagen IV in inflammatory bowel disease.